Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Konflikthantering

Av inspireradpedagog - 17 januari 2012 10:00

I ett arbetslag uppstår det ofta skilda åsikter. Enligt mina erfarenheter så undviker en del pedagoger konflikter genom att - undvika konfliker. De tar inte diskussioner helt enkelt. Varken med varandra, med rektorn, eller med föräldrarna. Detta leder, förr eller senare, till rent skitsnack, om varandra, om rektorn eller om föräldrarna. Jag kan tänka mig att detta förekommer på fler arbetsplatser än just i förskolan.


Jag har stött på detta allt för ofta (jag tänker inte stryka under stolen med att jag själv deltagit ett par gånger), och jag tycker det är fruktansvärt tråkigt och bidrar till dålig stämning. Det är även lätt att haka på om man vänjer sig vid att alla andra pratar bakom ryggen på folk. Det blir en slags jargong, ett sätt att prata på.


Det skulle vara så härligt om man bara kunde lägga ner detta! Om man kunde ta upp diskussioner värda att ta upp, och glömma småsaker som inte är värda att ta upp. Om man gör det på rätt sätt så tror jag att detta skulle leda till en mycket trevligare arbetsplats! Ännu trevligare skulle vara om man kunde lägga märke till och uppmärksamma varandras goda sidor! Ex. "Åh den mamman är alltid så go mot sitt barn"/"Vad härligt att pappan kunde hämta tidigare idag"(istället för att gnälla på att han inte ringde innan)/"Du är så himla duktig på att pyssla/hålla samling/läsa/sjunga med barnen!"


Om man kunde vända saker som man från början uppfattar som negativa till något positivt, ex. "Rektorn är nästan aldrig här, och ändå får han/hon så mycket gjort", istället för att gnälla på att rektorn inte gör någonting bara för att man sällan ser honom/henne. Om det nu är så att man upplever det som att rektorn aldrig är där samtidigt som han/hon aldrig gör något så hjälper det i vilket fall som helst inte att man pratar om det med varandra, man måste ta upp det med personen det handlar om! Annars kommer man ingen vart och det blir bara tråkig stämning. Sedan kan jag förstå om man vill rådgöra med en kollega innan man tar upp något med exempelvis en förälder, men då har man i alla fall ett syfte med att prata bakom ryggen på någon. När det gäller mig själv så skulle jag uppskatta om någon kom och tog upp något med mig istället för att prata om det bakom min rygg. På så vis skulle jag få en chans att dels förklara varför jag gör som jag gör eller gjort som jag gjort. Samtidigt skulle jag få möjlighet att utveckla mig och förbättra mina sämre sidor.


Detta är självklart lätt att sitta och säga/skriva, men jag tror ändå att om hela arbetslaget anstränger sig, så går det att vända en negativ stämning till en positiv. Och vem vill inte ha en positiv stämning på sin arbetsplats? Vad sägs om att hjälpa och underlätta för varandra lite extra istället för att klanka ner på varandra? INGEN är mer än människa.


Inspirerande litteratur:



"Låt oss tvista igen!" av Mimmi Palm


 

"Konsten att hantera superjobbiga människor" av Stefan Ekberg


"Handbok i konflikthantering" av Kjell Ekstam  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inspireradpedagog - 27 januari 2013 21:15

Jag tittade på senaste avsnittet av "Lyxfällan" häromdagen. Det handlade om en 20-årig tjej som bodde gratis hos sin kille, fick ut drygt 15.000 kr varje månad och ändå fick låna pengar av sin sambo och sina föräldrar i slutet på månaden. Detta på gr...

Av inspireradpedagog - 18 januari 2013 18:15

Jag ska skriva min C-uppsats om barnmassage i förskolan och hur man kan stärka gruppkänslan och minsta stressen i barngruppen med hjälp av det. Jag kommer att börja skriva i slutet på mars men har redan nu börjat göra lite research. Tänkte dela med m...

Av inspireradpedagog - 13 januari 2013 22:00

De sista åren har det tillkommit mer och mer teknik i förskolan, ipads, smartboards m.m. som ska användas i pedagogiskt syfte. Jag har fått intrycket att barn idag (beroende på ekonomin givetvis) möter tv, dator, ipads och iphones hemma, och jag kan ...

Av inspireradpedagog - 6 december 2012 20:00

          Klipp ifrån den andra Sex & the City-filmen:   Jag har fått uppfattningen att mammor gärna visar sig tappra för varandra, då de är rädda att uppfattas som sämre mammor än någon annan. Jag hoppas att jag har fel och att alla...

Av inspireradpedagog - 30 maj 2012 23:29

Nu var det länge sedan jag skrev, har haft fullt upp i skolan! I sommar ska jag läsa en sommarkurs om barnlitteratur, så det kan nog komma att bli ännu mer boktips här framöver! Brinner verkligen för barnböcker, finns så mycket bra, och så mycket men...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni/era barn om maten på era/era barns förskolor?
 Jättebra! Stående ovationer!
 Bra
 Ok
 Inte så bra
 Under all kritik!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards