Alla inlägg under april 2012

Av inspireradpedagog - 14 april 2012 10:17

Till er som vill göra handtvättningen lite roligare!

 
Av inspireradpedagog - 8 april 2012 17:52

Om ni är intresserade av böcker med genus och mångfaldsperspektiv så kan jag rekommendera böcker som släppts av OLIKA förlag. De har särskilda krav på sina böcker och släpper enbart genus och mångfaldsvänliga böcker. Det var dem som släppte omdebatterade "Kivi och monsterhund" där begreppet "hen" används. De har många fina tänkvärda böcker. Mina personliga favoriter är böckerna om Dojo (för de minsta), "Varför gråter pappan?" och "Min familj", som handlar om olika familjekonstallationer. 


 




  



   


De har släppt böcker för både barn och vuxna. Boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" är en lättläst bok om genus som riktar sig lika bra till föräldrar som till pedagoger.


 


Mer info om böckerna finns på http://www.olika.nu/. Böckerna går att köpa på deras hemsida, men även i vanliga bokhandeln och hemsidor som http://www.adlibris.com/se/ och http://www.bokus.com/.


Det finns också en facebooksida som heter OLIKA förlag, där det dyker upp info om nya böcker och liknande.

Av inspireradpedagog - 8 april 2012 17:32

Böckerna om Ellis, av Siri Reuterstrand och Jenny Wik handlar om ett barn i olika situationer. I varje bok har Ellis med sig sin gosedjursapa Ballowits, som är en viktig karaktär. Det framgår aldrig om Ellis är en pojke eller flicka, men ordet hen används inte heller, utan barnet benämns helt enkelt enbart "Ellis". Detta tycker jag gör böckerna personliga, samt når en bredare läsarkrets, då det blir lätt för både pojkar och flickor att identifiera sig med Ellis.


Min egna Ellis-samling


Böckerna rekommenderas för barn mellan 3-6 år, men jag tycker att de går bra till yngre barn också, bara man förkortar texten lite när man läser. Mycket spännande bilder och ämnen som bjuder in till diskussion. Bra att läsa för barn inför olika situationer, exempelvis inför ett tandläkarbesök, innan man ska köpa hund osv. 


Samtliga Ellisböcker:

"Ellis går till tandläkaren"

"Ellis går till doktorn"

"Ellis blir mörkrädd"

"Ellis älskar hundar"

"Ellis nya kompis"

"Ellis åker ut på landet"

"Ellis kommer bort"


Om man inte som jag har flytet att ramla på böckerna på rea för 29 kr styck, så kostar varje bok runt 50 kr.

Av inspireradpedagog - 2 april 2012 15:28

Vikarierade på en förskola i veckan och fick då några idéer till påskpyssel som jag tänkte dela med mig av:


     




Glad påsk!  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni/era barn om maten på era/era barns förskolor?
 Jättebra! Stående ovationer!
 Bra
 Ok
 Inte så bra
 Under all kritik!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards